طراحی دوخت لباس

من لباس می‌سازم و زنان فشن را.

طراحی دوخت لباس

من لباس می‌سازم و زنان فشن را.

اگر دوست دارید در رشته ای هنری و کاربردی تحصیل کنید و بتوانید آموخته‌ هایتان را با خلاقیت‌تان در هم آمیزید و از آن جهت کسب در آمد استفاده کنید، رشته ی طراحی دوخت، گزینۀ بسیار مناسبی برای شما محسوب می ‌شود.

بایگانی

راهنمایی کسب و کار

سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲ ب.ظ

شغل طراحی لباس ؛ کسب و کاری جذاب و درآمدزا

 

شغل طراحی لباس، احتمالا برای شما که از دیدن، پوشیدن و البته خلق لباس های شیک لذت می برید جذاب است. شاید سوالات زیر نیز برایتان مطرح شده که:

 

• ایده لباس های شیک از کجا می آید و چه افرادی مدل لباس های آینده را ترسیم می کنند؟

• چرا ویترین فروشگاه ها و مزون ها بعد از مدتی عوض و مدل های تکراری جای خود را به لباس های شیک جدید می دهند.

• چرا در سطح مزون ها معمولا تنوع لباس ها و مدل های جذاب تری مشاهده می شود؟

• چرا عموما لباس هایی که به خیاط سفارش می دهید با آنچه تحویل می گیرید کاملا متفاوت است؟

• وظیفه انتخاب پارچه های مناسب برای لباس و مدیریت تیم الگو سازی و دوخت به عهده کدام شاخه شغلی است؟

مجموع پاسخ سوالات بالا و سوالات مرتبط با این موضوع روشنگر وظیفه و شغل طراح لباس است. در واقع طراحی لباس رشته ای ترکیبی از هنر و صنعت است. در این مطلب میخواهیم به طور کامل در مورد شغل طراحی لباس و چگونگی یادگیری آن را بررسی کنیم.

شغل طراحی لباس چیست؟

طراح لباس با شناخت نیاز مشتریان و هنری که آموخته تلاش خود را برای کشیدن یک ایده ذهنی از لباس متمرکز می سازد و بعد از کشیدن طرح با شناختی که از انواع پارچه دارد پارچه مورد نیاز برای ایده خود را تعیین و با علم مولاژ الگوهای اصلی لباس را بیرون می آورد و سپس برای دوخت, آن را به خیاط و چرخ کارمی سپارد.البته وابسته به علاقه طراح به دوخت و مراحل اجرایی ,دوخت نیز می تواند توسط خود طراح انجام شود ولی در حالت معمول این کار وظیفه طراح نیست

 

بازار کار شغل طراحی لباس چطور است؟

از لحاظ استراتژی با توجه به وجود جمعیت جوان و مشتاق شیک پوشی در ایران این شغل در حال حاضر از شغل های پردرآمد محسوب می گردد که البته آینده روشنتری برای آن پیشبینی می گردد.از نکات دیگر در مورد شغل طراحی لباس می توان به ویژگی فرد محور بودن آن اشاره کرد. برای کار در این رشته نیاز به سرمایه اولیه نیست و توان شخصی طراح نقش اول و آخر را بازی می کند.

شغل طراحی لباس در خارج از ایران

صنعت مد از دیرباز حرفه ای پر رونق و قابل توجه در جوامع مختلف بوده است.امروزه حرفه طراحی لباس به عنوان یکی از مشاغل مورد نیاز در بسیاری از کشور ها اعلام و کشورهای مختلف همچون کانادا , آمریکا , استرالیا و … همواره از طریق سفارت های خود در کشور ها آماده جذب طراحان لباس در صنایع پوشاک خود هستند.

طراحان ایرانی می توانند بعد از آموزش این رشته با مدارک مهارتی که از دانشگاه یا مراکز قید شده اخذ می نمایند برای پذیرش در این مشاغل به سفارت کشور های مد نظر مراجعه نمایند.

البته همواره توصیه ما به کلیه طراحان ایرانی, ماندن در وطن و استفاده از پتانسیل موجود برای خدمت به صنعت پوشاک کشور و راه اندازی کسب کار در همین مرز بوم است.

در ادامه، مصاحبه رادیو اقتصاد، با سرکار خانم شکوه السادات علیزاده مقدم، مهندس نساجی و طراح پارچه و لباس در رابطه با شغل طراحی لباس و حوزه های مربوط به آن را برایتان آورده ایم.

 

اساس شغل طراحی لباس ، استعداد است یا خلاقیت و نوآوری؟

طراح لباس در درجه اول یک هنرمند خلاق و با ذوق است، ترکیب بندی خط، فرم، رنگ، پارچه ها، اکسسوری ها و اصول طراحی لباس را به خوبی می داند و در کنار همه این ها مهارت مهندسی دارد. نیاز به مهارت مهندسی در شغل طراحی لباس به این دلیل است که باید زوایا و هندسه بدن مشتریان و ریزه کاری های مهندسی دوخت را شناخت.

طراح لباس باید بتواند بر اساس کاربرد نهایی لباس و با در نظر گرفتن امکاناتی که در بازار دارد، لباس را طراحی کند. علاوه بر این ها، این مهندس هنرمند باید روانشناسی و جامعه شناسی نیز بداند تا بر اساس خصوصیات جامعه، رنگ و فرم لباس را انتخاب کند، همچنین باید بازارشناس و بازاریاب باشد تا بداند چه چیزی در شرایط کنونی جامعه، جوابگوی بازار است. پس از همه این ها باید تکنیک های خیاطی و دوخت را نیز بداند. پس شغل طراحی لباس، تنها آشنایی با طراحی نیست.

 

شغل طراحی لباس چه جایگاهی در تولید پوشاک دارد؟

ضعف طراحی بزرگ ترین مشکل کارخانه ها و کارگاه های فعال در حوزه صنعت نساجی است؛ چرا که ارتباط صحیح و سالمی بین طراحان و این صنعت وجود ندارد. طراحان روح لطیف و ذوق هنرمندانه دارند، به همین دلیل در قسمت صنعتی کردن ایده ها و طرح های خود با ضعف مواجه هستند. همچنین بازار و صنعت نیز از اهمیت جایگاه طراح لباس، غافل است. این امر باعث می شود که کالای نهایی با وجود داشتن کیفیت خوب، از لحاظ طرح و خلاقیت در حد یک کار کپی یا درجه دو باشد.

مساله دیگر نادیده گرفتن حقوق مالکیت فکری طراحان است. در ایران، مالکیت فکری ثبت نمی شود، اما مالکیت صنعتی آثاری که به تولید صنعتی می رسند، قابلیت ثبت شدن دارد. از این رو طراحان در ارایه طرح های نوین خود به بخش صنعت کمی اکراه دارند. طراحان لباس در دنیا اجازه برگزاری نمایش عمومی (Runway show) دارند، اما در ایران به علت اینکه امکان نمایش عمومی لباس های طراحی شده وجود ندارد، از این رو کپی برداری و عدم رعایت حقوق مالکیت فکری اتفاق می افتد. اگر این ایده پردازی ها در قالب صحیحی ارایه شود، در عرصه صنعت پوشاک، کارهای زیادی می توان انجام داد.

طراحان لباس، بیشتر به اجرای کارهای خصوصی می پردازند. طراحی لباس دارای دو سطح است: سطح اول به طراحی برای مشتریان اختصاصی مربوط می شود و سطح دوم، سطح صنعتی است که به طراحی لباس برای کارخانجات می پردازد. به طراحی لباس در بخش صنعتی کمتر پرداخته شده است. یکی از مناسبت هایی که از طراحان لباس در سطح اختصاصی استفاده می شود، جشنواره فجر است. همچنین می توان به طراحی لباس برای خطوط هواپیمایی، لباس های پرسنلی، فرم مدارس و یا لباس ورزشکاران اشاره کرد.

در قسمت تولید انبوه لباس، ما طراحانی را نیاز داریم که بتوانند بر اساس سلیقه غالب جامعه، بر اساس فرهنگ اسلامی – ایرانی، اندام و سلیقه ایرانی، لباس هایی را طراحی کنند تا نیاز نباشد که از بازارهای ترکیه و چین، کپی برداری کنیم.

 

چه مسایلی را در رابطه با شغل طراحی لباس باید مدنظر داشت؟

برای ورود به این حرفه باید بدانیم که وارد عرصه ای شده ایم که مشکلات فراوانی دارد. این حوزه نسبت به سایر صنایع، حوزه لطیف تری است. از یک سو وجهه هنرمندانه و لطیف، و از سویی وجهه صنعتی دارد. ممکن است طرحی مورد قبول واقع نشود و این امر باعث ناامیدی طراح شود. باید دانست که این اتفاق برای همه هنرمندانی که هنر کاربردی را دنبال می کنند، می افتد که با ممارست می توان در نهایت جایگاه خود را پیدا کرد.

یکی دیگر از قسمت هایی که نباید از آن غافل بود، ورود نرم افزارها و تکنولوژی به عرصه هنر است. نرم افزارهای مختلف طراحی الگو به هنرمند کمک می کند تا در بخش طراحی لباس، دوخت و طراحی الگو بتواند کار خود را سریع تر و راحت تر به بازار عرضه کند.

 

 

 

 

 

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۱۵
دنیا نفر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی