طراحی دوخت لباس

من لباس می‌سازم و زنان فشن را.

طراحی دوخت لباس

من لباس می‌سازم و زنان فشن را.

اگر دوست دارید در رشته ای هنری و کاربردی تحصیل کنید و بتوانید آموخته‌ هایتان را با خلاقیت‌تان در هم آمیزید و از آن جهت کسب در آمد استفاده کنید، رشته ی طراحی دوخت، گزینۀ بسیار مناسبی برای شما محسوب می ‌شود.

بایگانی

رشته طراحی لباس

چهارشنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲ ق.ظ

معرفی رشته طراحی لباس

هدف رشته طراحی لباس تربیت افرادی است که بتوانند نیازهای طراحی لباس و طراحی الگو برش و دوخت را با بهره گیری از ماشین آلات موجود رفع کنند.

 

دانشجویان رشته طراحی در این مقطع با طراحی لباس و اندام آشنا می شوند که این آشنایی اولیه به حساب می آید. در حیطه دوخت لباس، هنرجویان کار و دانش، دوخت بیشتری نسبت به هنرجویان فنی و حرفه ای انجام می دهند. هنرجویان در سال دوم متوسطه، واحدهایی مثل طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، دوخت و الگوی اولیه را می گذرانند و آشنایی نسبی با هنر بدست می آورند.

 

آن ها با گذراندن موفق این درس ها وارد پایه سوم می شوند و با گذراندن واحدهای درسی مثل طراحی اندام و لباس، الیاف نساجی، دوخت و الگوی ۲ و لباس کودک، تاریخ هنر ایران و جهان، قدم های ابتدایی را برای وارد شدن به دانشگاه و ادامه تحصیل برمی دارند. این رشته در دانشگاه در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ارشد به نام هایی دیگر جذب دانشجو دارد.

 

یک فارغ التحصیل رشته طراحی لباس وظایفی دارد که تعدادی از آن ها را برای شما آورده ایم:

 

انتخاب رنگ، پارچه، لوازم تزئینی و سبک مناسب برای هر طرح

تحلیل و پیش بینی علایق و سلیقه های آتی مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگها و اشکال

کشیدن طرح های لباس ها، کفش ها و … به صورت دستی یا با کمک نرم افزارهای کامپیوتری

تخمین هزینه مواد و تولید

یافتن تامین کنندگان مواد اولیه

تهیه نمونه های اولیه

نظارت بر تولید طرح ها

ارائه نمونه ها به افراد و مراکز مرتبط مثل سرمایه گذاران، تولید کنندگان و…

 

توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته طراحی لباس

یک دانشجوی رشته طراحی لباس باید با هنرهای تجسمی آشنا و خلاقیت و دید هنری داشته باشد. رشته طراحی لباس، یک رشته کاربردی است؛ یعنی هدف این رشته طراحی اصولی لباس همراه با خلاقیت هنری است و در آخر باید محصول، به صورت تولید انبوه وارد بازار شود. به همین خاطر هنرمندانی که صرفا برای حس خودشان طراحی می کنند، در این رشته موفق نمی شوند.

 

سایر توانمندی های لازم برای موفقیت بیشتر در رشته طراحی لباس به شرح ذیل است:

 

• مهارت های طراحی و فنی مانند دوخت و برش

• اطلاع از ویژگی های مواد، پارچه ها، چگونگی کاربرد آن ها و فرایند تولید انواع پوشاک

• مهارت های ارتباطی مناسب

• توانایی بررسی گرایش ها و تمایلات مشتریان

• توانایی استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتر

• توانایی کار تیمی

• شم تجاری، به خصوص برای طراحانی که به صورت مستقل کار می کنند.

 

شرایط قبولی در رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس از رشته های پرطرفدار این روزها است و طرفدارهای زیادی دارد. دانش آموزان برای قبولی در دانشگاه، هم می توانند در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانند در کنکور سراسری هنر شرکت کنند. اما اگر یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنند و علاقمند به ادامه تحصیل در رشته ی طراحی و دوخت باشند.

 

در آزمون فنی و حرفه ای و دانشکده های فنی و حرفه ای نمی توانند شرکت کنند و باید از طریق کنکور سراسری هنر برای ورود به این رشته اقدام کنند. همچین دانش آموزان علاقمند به این رشته در بعضی دانشگاه ها مثل دانشگاه غیر انتفاعی می‌توانند بدون کنکور و تنها با سوابق تحصیلی،به تحصیل در رشته ی طراحی لباس بپردازند.

 

دانشجویان با شرکت در کنکور هنر و قبولی در دانشگاه های سراسری و یا با سوابق تحصیلی و بدون کنکور در دانشگاه های آزاد میتوانند به تحصیل در رشته طراحی لباس،مقطع کارشناسی پیوسته بپردازند.اما پذیرش دانشگاه های علمی کاربردی و غیرانتفاعی در مقاطع کاردانی و کاردانی به کارشناسی است.

 

بهترین دانشگاه های این رشته به ترتیب عبارت اند از: دانشگاه الزهرا، دانشگاه فنی حرفه ای دختران-شریعتی، دانشگاه غیرانتفاعی المهدی مهر اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی فیض الاسلام اصفهان.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۱۶
دنیا نفر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی